Ik ben gecertificeerd instructeur in de Wim Hof Methode en geef daarin ook workshops.

Er zijn inmiddels niet zo heel veel mensen meer die Wim Hof niet kennen. En als ze Wim nog niet kennen, dan kennen ze wel zijn alterego; ‘the Iceman‘.

“Dat is toch die man die 2 uur lang in een bak met ijs kan staan, de Kilimanjaro beklimt in korte broek en in zijn blote bast marathons loopt boven de poolcirkel?!”

Inderdaad, dat is hem. Wim heeft inderdaad wereldwijd bekendheid gekregen met allerlei extreme capriolen en wereldrecordpogingen. Daarmee heeft hij aangetoond dat onze lichaam en geest veel meer kunnen dan we dachten. Sinds 2014 is ook de wetenschap serieus geïnteresseerd geraakt en inmiddels is wetenschappelijke vastgesteld dat Wim niet een of ander supermens is met een genetische afwijking, maar dat hij een methode gebruikt die iedereen kan leren; de Wim Hof Methode (WHM).

De WHM bestaat uit een combinatie van drie elementen; ademhalingsoefeningen, koudetraining en concentratietechnieken. En naarmate het wetenschappelijk onderzoek vordert, hoe duidelijker het wordt dat het praktiseren van de WHM op veel fronten gezondheidsvoordelen kan opleveren. Mensen die structureel de WHM beoefenen ervaren onder andere de volgende resultaten;

  • meer energie
  • meer focus / doelgerichtheid
  • sterker bloedvatenstelsel
    • lagere bloeddruk
    • lagere rusthartslag
  • verbetering van het immuumsysteem
  • betere sportprestaties
  • een grotere mentale veerkracht

Ik vind het nog steeds ongelooflijk hoeveel impact de simpele combinatie van deze drie elementen kan hebben. Een fijne bijkomstigheid is dat je niet twee uur in bak met ijsblokjes hoeft te staan om de gezondheidsvoordelen van de Wim Hof Methode te genieten. Qua koudetraining ben je al een heel eind op weg wanneer je elke dag 30 seconden koud (af)doucht.